Gesponsorde reviews niet langer toegestaan
Per 1 juli 2024 neemt bol het besluit gesponsorde reviews niet langer toe te staan. Dit besluit betekent dat reviews waarvoor de schrijver een vergoeding heeft ontvangen, zoals geld of gratis producten, niet meer geplaatst mogen worden. Sommige verkopers en merken gebruikten een testpanel of geselecteerde klanten om reviews te verzamelen in ruil voor een gratis product. Met een aanpassing van de zelfpromotie regels voor partners op bol is dit binnenkort niet langer toegestaan.

Voorbeeld van gesponsorde review op bol, in dit geval door Unilever.
Digital Service Act
De verandering aan het beleid wordt doorgevoerd vanwege de intreding van de Digital Services Act (DSA): een Europese wet die in het leven is geroepen om onlineplatforms veilig te maken voor gebruikers en hun rechten te beschermen. Door gesponsorde reviews te verbieden, hoopt bol.com de consument een objectiever beeld van producten te geven, zonder de invloed van commerciële belangen.
Hoe verzamel je bol reviews volgens de regels?
Volgens bol mag je je klant verzoeken om een eerlijke artikelbeoordeling mits dit verzoek niet leidt tot een extra mail aan de klant. Het versturen van een mail met factuur wordt niet gezien als een extra mail. Door samen met een factuur te vragen om een review, voldoe je dus aan de huidige regels.
Met Sellerly voldoe je eenvoudig aan deze voorwaarden, omdat elke e-mail die met Sellerly wordt verstuurd een factuur bevat. Daarnaast vang je twee vliegen in één klap: je voorkomt klantvragen over facturen en je ontvangt tegelijkertijd meer reviews.