Hoe rank je beter op Bol.com?

Inhoud

Hoe rank je beter op Bol.com?

Je positie in de zoekresultaten verbeteren op Bol.com vereist een combinatie van optimalisatie van je productpagina, de juiste zoektermen gebruiken, adverteren en naleving van de richtlijnen van het platform. Er zijn verschillende strategieën om je zichtbaarheid te vergroten en beter te scoren in de zoekresultaten, maar de volgende basisprincipes zorgen ervoor dat je hoe dan ook beter presteert:

Gebruik de juiste zoekwoorden in je titel en omschrijving

Gebruikers op Bol.com vinden je product door te zoeken op zoektermen. Als je de juiste zoektermen gebruikt in je titel en beschrijving wordt je beter gevonden.

Je kunt de juiste zoekwoorden voor je product vinden door grondig zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Je kunt hiervoor Bol.com’s eigen tool gebruiken: de Bol.com zoektrendsanalyse. Met de zoektrendsanalyse vind je zoekwoorden die op dit moment populair zijn, maar je kunt de tool ook gebruiken om belangrijke zoekwoorden voor jouw product te vinden. Welke zoekwoorden je voor een product moet gebruiken lijkt misschien voor de hand liggend, maar vaak vind je in de zoektrendsanalyse allerlei woorden of woordcombinaties die je zelf niet had kunnen bedenken of in je tekst had kunnen verwerken. Bovendien komt de data rechtstreeks van Bol.com zelf, waardoor je weet dat het klopt. Gebruik daarom altijd de zoektrendsanalyse om te bepalen welke zoekwoorden je gaat gebruiken voor je titels en beschrijvingen.

Het is belangrijk om je titel of beschrijving niet te vullen met zo veel als mogelijk zoekwoorden. Focus je daarentegen op de belangrijkste zoekwoorden met het hoogste zoekvolume. Sommige verkopers vullen hun titels met zoveel mogelijk zoekwoorden als mogelijk, zoals in onderstaand voorbeeld:

Bol.com weet op deze manier welk product je nou eigenlijk aanbiedt en de kans is groot dat je op alle gebruikte zoekwoorden slecht presteert. Ook gaat het tegen de richtijnen van Bol.com in.

Kwalitatieve productafbeeldingen en gedetailleerde omschrijvingen

Goede afbeeldingen gedetailleerde productomschrijvingen zijn cruciaal om potentiële klanten een duidelijk beeld van je producten te geven. Zorg dat de eerste productafbeelding van hoge kwaliteit is en een witte achtergrond heeft. Een duidelijke eerste productaafbelding zorgt ervoor dat meer klanten op je product klikken. Een goed doordachte productomschrijving zorgt er vervolgens weer voor dat veel van deze mensen ook daadwerkelijk overgaan tot een aankoop. Deze twee gebeurtenissen zorgen ervoor dat Bol.com je product hoger laat zien in de zoekresultaten. Uiteindelijk is Bol.com net als jij op zoek naar producten die zoveel als mogelijk worden verkocht. Als je product goed converteert wordt je vanzelf beloond met een betere ranking.

Reviews verzamelen

Reviews hebben een aanzienlijke invloed op je positie op Bol.com. Moedig klanten daarom aan om beoordelingen achter te laten door uitstekende klantenservice te bieden, producten tijdig te leveren en hoogwaardige kwaliteit te waarborgen. Je kunt ook een tool zoals Sellerly gebruiken om volledig automatisch reviews te verzamelen op Bol.com. Door een tool in te zetten verzamel je tot wel 7x meer reviews dan andere verkopers en blijf je je concurrentie een stapje voor.

Concurrerende prijzen en meedoen in promoties

Klanten van Bol.com zijn prijsbewust, en Bol.com heeft graag de beste prijzen in de markt om hun eigen positie in de markt te kunnen vasthouden. Zoals je misschien hebt gemerkt worden scherpe prijzen op allerlei manieren gestimuleerd. Bepaal daarom een prijs en pas regelmatig je prijsstrategie aan om concurrerend te blijven in de markt. Overweeg ook een mee te doen in Bol.com’s promoties of om je eigen promotie op te zetten. De impuls voor je conversieratio en het aantal verkopen zorgt ervoor dat je stijgt in de organische zoekresultaten, wat je op de lange termijn nog meer verkopen zal opleveren.

Maak gebruik van Sponsored Products

Bol.com biedt advertentie mogelijkheden aan om de zichtbaarheid van je producten te vergroten. Hoewel je flink kunt groeien met Sponsored products omdat je jezelf kunt verzekeren van de eerste of tweede positie in de zoekresultaten, wordt het ook vaak gezien als een tweesnijdend zwaard: je kunt veel meer verkopen, maar je moet ook ineens gaan betalen voor kliks die je normaal gratis zou krijgen. Bepaal daarom per product of je marge het toelaat voordat je start met adverteren. Als je eenmaal bent begonnen met sponsored products, zorg dan dat je de prestaties in de gaten houdt en je campagnes op tijd optimaliseert.

Optimaliseer productbeschikbaarheid en levering

Bol.com waardeert verkopers die consistent aan de vraag van klanten kunnen voldoen. Zorg ervoor dat je voorraadniveaus goed beheerd worden om tekorten te voorkomen en optimaliseer je levering. Bol.com ziet zelf graag dat je voor al je producten Levering via Bol.com (LvB) gebruikt omdat ze hierdoor extra geld aan verkopers verdienen en een snelle levertijd naar de klant kunnen garanderen. Als je marges het toelaten en de service beter is dan met je huidige verzendpartner kan het omschakelen naar LvB een overweging zijn om beter te presteren in de zoekresultaten.

Blijf op de hoogte van beleid en updates

Bol.com werkt periodiek het beleid voor verkopers en de richtlijnen voor het verkoopplatform bij. Blijf op de hoogte van deze veranderingen om naleving te waarborgen en een gezond verkopersaccount te behouden. Het naleven van de normen van Bol.com helpt niet alleen potentiële problemen te vermijden, maar kan ook bijdragen aan betere rankings voor je producten. Bol update bijvoorbeeld vaak de optionele productinformatie waardoor je klanten je producten beter kunnen vinden. Als je deze extra velden niet invult kan het voorkomen dat je product slecht vindbaar is. Het beleid volgen zorgt ook voor een hogere partnerscore, wat bijdraagt aan een betere positie in de zoekresultaten.

Probeer Reviewflow vandaag nog!

Probeer de beste tool voor Bol.com 14 dagen gratis. Geen betaalgegevens nodig en je proefperiode stopt vanzelf.

Matthijs van Sellerly

Matthijs van Sellerly

Als doorgewinterde marketeer met 10+ jaar ervaring op marketplaces schrijft Matthijs graag over alles wat te maken heeft met e-commerce, marketplace strategieën en conversieoptimalisatie.

Andere artikelen

Verdubbel je bol verkopen met onze tips

Ontvang samen met duizenden andere bol verkopers de wekelijkse nieuwsbrief met tips & growth hacks om meer te verkopen.