Welke afbeeldingen converteren het beste op Bol.com?

Inhoud

De beste productafbeeldingen voor Bol producten

Productafbeeldingen zijn het eerste en (vaak het enige) wat je klant ziet over je product. De juiste foto’s bij je Bol producten hebben een enorme impact op je conversie. Welke afbeeldingen zorgen voor de hoogste conversie hangt af van de productcategorie, maar er zijn een aantal best practices die in elke categorie zorgen voor betere resultaten.

Afbeeldingen om te vermijden op Bol

Allereerst zijn er enkele veelgemaakte fouten die je wilt vermijden. Foto’s zonder witte achtergrond of op een witte tafel zonder de juiste bewerkingen gaan tegen de richtlijnen van Bol in, en komen bovendien ook amateuristisch over. Als je moeite hebt met het maken van goede productfoto’s en niet overweg kunt met Photoshop of andere apps om foto’s te bewerken, dan zijn er ook allerlei websites en apps die volledig automatisch de achtergrond van een foto kunnen verwijderen.

Welke afbeeldingen converteren goed op Bol?

Veel klanten scrollen enkel door je productafbeeldingen en lezen de beschrijving niet of slechts gehaast. Voor een goede conversie is het daarom belangrijk om je foto’s tip-top in orde te hebben. Soms zegt een geweldige Bol productfoto écht meer dan duizend woorden. Onderstaande voorbeelden presteren goed in vrijwel alle productcategorieën:

Infographics

Een productafbeelding met extra iconen en korte info zorgt ervoor dat je extra voordelen of uitleg kunt toevoegen die je normaal alleen in je productbeschrijving hebt staan. Gebruik je merkkleur en eigen lettertype zodat de foto aansluit op je branding en zorg dat je niet té veel tekst gebruikt: het moet immers wel een foto blijven.

Afbeeldingen in infographic-stijl presenteren informatie over je product op een visuele, beter te begrijpen manier, waardoor het voor klanten gemakkelijker wordt om snel belangrijke details te zien. Ook kan complexe informatie of productspecificaties door middel van infographics vereenvoudigd en begrijpelijker gemaakt worden. Een productafbeelding voor Bol in infographic stijl hoeft niet moeilijk te zijn: een simpele productafbeelding met extra iconen en tekst aan de zijkant maakt al een wereld van verschil, zoals je kunt zien in onderstaand voorbeeld:

Probeer een consistente stijl in je infographic productafbeelding te hanteren door je merkkleur en eigen lettertype te gebruiken. Gebruik daarnaast niet té veel tekst: het doel is om je productinformatie op een laagdrempelige en eenvoudig verteerbare manier over te brengen.

Lifestyle foto’s

Productafbeeldingen waarbij je klant ziet hoe het product gebruikt wordt zijn in veel productcategorieën belangrijk. Klanten kunnen zien hoe een kledingstuk valt, hoe een meubelstuk er in een woonkamer uitziet of hoe een gadget in een echte omgeving wordt gebruikt. Door je producten in een echte situatie te laten zien, geef je je klanten een beter inzicht in de praktische toepassing en voordelen van je product.

Als je een duidelijke product-markt fit hebt (bijvoorbeeld een telefoon voor senioren), dan kunnen deze foto’s er ook voor zorgen dat je conversie stijgt doordat je bezoekers zich beter met je product kunnen identificeren.

Je kunt zelf foto’s proberen te maken of een gespecialiseerd bureau inschakelen als je het budget hiervoor hebt. Dit soort foto’s vereisen vaak een iets grotere investering, maar de conversiestijging zorgt ervoor dat je dit snel hebt terugverdiend.

Foto’s van alle hoeken

Door alle hoeken te tonen geef je de bezoekers letterlijk een beter beeld. Foto’s van alle hoeken zorgen ervoor dat klanten de kenmerken, afmetingen en algehele uitstraling beter kunnen begrijpen. Gebrek aan informatie of onduidelijke productafbeeldingen kunnen leiden tot onzekerheid bij potentiële kopers waardoor ze mogelijk verder zoeken en eindigen bij je concurrent, die mogelijk wél een foto heeft gemaakt van de achterkant van de koelkast. Over het algemeen kun je beter één foto teveel uploaden dan één foto te weinig.

Hoeveel foto’s moet je gebruiken op Bol?

In veel gevallen geldt: hoe meer afbeeldingen hoe beter. Producten op Bol met slechts één of twee foto’s converteren vrijwel altijd slechter. Klanten zijn op zoek naar (visuele) informatie over een product, en een enkele foto beantwoord hoogstwaarschijnlijk niet alle potentiële vragen van een bezoeker. In vrijwel alle categorieën raden we aan minimaal 5 tot 7 afbeeldingen te uploaden.

Do’s en don’ts

Do’s
  • Hoofdafbeelding met witte achtergrond
  • Gebruik infographics en lifestyle foto’s
  • Foto’s van alle hoeken
  • Gebruik dezelfde branding in alle afbeeldingen
Don’ts
  • Hoofdafbeelding op een tafel of onbewerkte achtergrond
  • Slechts één of twee afbeeldingen
  • Keurmerken of reviewsterren in je infographics
  • Grote lappen tekst of onleesbare tekst

Matthijs van Sellerly

Matthijs van Sellerly

Als doorgewinterde marketeer met 10+ jaar ervaring op marketplaces schrijft Matthijs graag over alles wat te maken heeft met e-commerce, marketplace strategieën en conversieoptimalisatie.

Andere artikelen

Verdubbel je bol verkopen met onze tips

Ontvang samen met duizenden andere bol verkopers de wekelijkse nieuwsbrief met tips & growth hacks om meer te verkopen.